Uus Princess 49

Princessi esimest IPS-süsteemiga flybridge’i tuli küll pikalt oodata, aga paistab, et ootus tasus end kuhjaga ära.

Tekst Brad MIlls • Fotod Princess

Tänapäeval huvitab kliente eelkõige see, kui mugav on kaatriga aeglaselt sõita. Sellegipoolest on hea teada, et 49 suudab sisse võtta 35 sõlme.

Princessi ettevaatlikust loomusest annab selgesti aimu avastus, et 15 aastat pärast seda, kui Volvo Penta tõi turule IPS-gondelkäitursüsteemid, on uus Princess 49 alles teine tootmisse läinud kaater, millele laevatehas on otsustanud niisuguse mootori paigaldada (esimene oli Princess V48). See on tooteplaneerijatele väga pikk aeg veendumaks, et gondelkäiturid pole pelgalt moeröögatus ning disaineritelgi võtab uute ja meelepäraste kujundundusvõimalustega kohanemine kõvasti aega.

Ent nüüd on õige aeg käes ja Princessi esimene gondelkäituritega flybridge-mudel on pälvinud heakskiidu – ning, nagu laevatehasest kinnitatakse, sugugi mitte sellepärast, et tootjat oleks huvitanud eelkõige väidetavalt parem sooritus ja tõhusus, vaid põhjusel, et nõnda on võimalik laeva keskosasse paigutada täislaiuses omanikukajut. Muidugi mõista pole ka dünaamilisust kahe silma vahele jäetud ning Bernard Olesinskil lasti 49-le luua tuliuus keremudel, milles oleks kasutusel uue põlvkonna IPS-700 koos äsja valminud D8 mootoriga.

Lihtne valik oleks olnud V48 keret pisut kohandada ja lisada sellele flybridge, ent arvestades kaatri kaalutundlikku loomust ja 435hp IPS-600 mootorite piiratud võimsust, poleks selline variant kuidagi sobinud ning alustada tuli täiesti puhtalt lehelt.

Arvestades, kui lihtne on kaatrit merel ükskõik kummast roolikambrist juhtida, on raske uskuda, et Princess 49 on tõepoolest laevatehase alles teine IPS-kaater. IPS-süsteem toimib veatult ning sellele on omased koguni mõned plussid, mille Princess on koos Volvoga välja töötanud ning mille sarnaseid autor pole mujal veel kohanud. Näiteks üks Garmin 8015 MFD kaardiekraanidest lülitub automaatselt kaatrile, sellal, kui teine näitab juhtkangi kasutamisel automaatselt sügavust. Lõplik tarkvara on veel arendusjärgus, aga sellest võib saada oivaline tööriist, mis tähendab, et ekraanid reageerivad roolikambris toimuvale. Näiteks valige sadamarežiim ning sisse lülituvad kaatrikaamerad ja sügavusandmed, vajutage kruiisinupule ning ühel ekraanil aktiveerub kaart, teisel virtuaalne teekond.

Uus D8 mootor on, nagu ka D6, kuuesilindriline, ent mahukam – 7,7-liitrine, turbo-ülelaadur. Princess 49 ainsaks võimalikuks mootorivalikuks on IPS-700, nii et see peab hästi toimima ning tagama tasakaalu soorituse ja tõhususe vahel, vastates seega kõikidele ootustele. Paljud kliendid eelistavad vaiksemat kulgemist ja tahavad teada, kui mugavalt kaater aeglasemas tempos toimib ning vanad ajad, mil kiirus tähendas kõike, hakkavad ümber saama. Siiski leidub ka neid, kellel on hea meel kuulda, et tippkiirusel sõites võtab Princess 49 sisse 35 sõlme.

Glissertüüpi kaatriga pole pikkade vahemaade läbimine isegi tuulevaikse ilmaga vähem kui 6-sõlmelise kiirusega kuigi lõbus, aga süviskaatri 8-sõlmelise kiiruse vahemikuks jääb enam kui 600 miili ning see võimaldab mugavat ja ehedat kruiisisõitu, kui olete teekonnast samavõrd huvitatud kui sihtkohta jõudmisest. Siinkohal mängib oma osa Princess 49 veealune kuju, kus kere nina- ja ahtripoolne osa lamenevad ja laienevad külgedelt, et suurendada märgpinda ning parandada stabiilsust ka aeglasemal kiirusel. Gondelkäiturite ja mootorite vahel on küllaldaselt ruumi, mis lausa kutsub end täitma valikuvõimaluste hulka kuuluva Seakeeper 5 güroskoopilise stabilisaatoriga.

Mootoripöörete suurenedes ilmneb testsõidu tulemustes IPS-i tõhususe omapära. Kõige ökonoomsem kruiisikiirus Princess 49 puhul on 24 sõlme.

TEKIL

Meie testsõidu ajal mäsles Plymouthi väinas korralik ristlainetus ja seega olid tingimused ideaalsed, et selgitada välja, kui hästi kere ja ajamid koos toimivad. Kui Volvo Interceptori trimmiplaadid on lülitatud automaatrežiimile, pole õieti tarvis mõelda millelegi muule kui kangide liigutamisele ja vähima vastupanu teed tüürimisele. Heast kerest annab aga märku kaatri loomulikult sujuv sõit ja ilma trimmiplaatideta püsis vöör laineharjagi ületades kenasti kontrolli all ning läks seejärel üle ühetasasele glisseerimisele.

Mootorid on paigaldatud kerel pisut ettepoole kui IPS-süsteemi puhul tavaliselt kombeks ning kaetud vahevõllid ulatuvad tahapoole, ahtripeegli alla paigutatud gondelkäiturite juurde. Selline võte aitab kahtlemata raskust ühtlasemalt jaotada ning tähendab seda, et kogu masinavärk ei ole päris ahtrisse kuhjatud. Lisage veel hüdraulilisele platvormile paigutatav 450 kg kaaluv paat ja igaühele on selge, et Princessi otsus mootorid ettepoole paigutada on kõigiti arukas.

Sõidan tihti IPS-flybridge-mudelitega, mille tootja muretseb ülatekil juhtimise puhul niivõrd palju kallaku ja ohutuse pärast, et kaatri juhtimisel jääb vajaka nii tunnetusest kui lustist. Princess 49-le seda küll ette heita ei saa – see kaater reageerib roolile imehästi, pöörded sujuvad lihtsalt ja ringi pööramine ei nõua üüratult ruumi. Selle laevaehitustehase võllajamid on ühed maailma parimatest ning traditsioonilistelt sõukruvidelt gondelkäituritele üleminekuga pole midagi kaotatud.

Princess 49-t on õnnistatud ka kahe roolikambriga, mis ei kahanda sõidukogemust millegi poolest. Alustame ülevalt, kus on lihtne, puhas ja hästi läbi mõeldud armatuurlaud ning istet ja ka rooli on võimalik mitmeti kohandada. Roolikambri istmete vahel on piisavalt ruumi, mis tähendab, et abilistel on võimalik tulla ja minna, ilma et roolikeerajat segaksid, ja kaks kaardiekraani asuvad küllalt lähedal, nii et roolimehel pole tarvis nende kasutamiseks end istmeservale nihutada.

TEKIST ALLPOOL

Eeltoodu kehtib üldjoontes ka allteki roolikambri kohta, kuigi siinsed ruumid on pisut stiilsemad, arvestades asjaolu, et need ei pea olema ilmastikukindlad. Siin leidub puitu, veidi nahka ning segu heast hulgast tumedamatest, läiget vähendavatest materjalidest, mis koos läikivamatega teeb vaatepildi visuaalselt põnevamaks. Mugavatelt piisavalt kõrgetelt istmetelt avaneb takistamatu vaade eestekile ning kõik tähtsamad nupud on kenasti käeulatuses.

Ainsa miinusena tooksin mõlema roolikambri juures välja tahhomeetri ja roolinäidiku puudumise (ehkki viimane pole IPS-kaatri puhul, mille gondelkäiturid tsentreeruvad automaatselt niipea, kui juhtkangi liigutada, just eriline murekoht). Ent kogu selle nutikuse ja Garmini ekraanidel näha oleva küllusliku info kõrval sooviksin ikkagi, et armatuurlaual oleks võimalik heita kiire pilk ka tahhomeetrile.

Edasi tuleb juttu alltekist ja peamisest eelisest, mille tõi kaasa Princessi otsus valida gondelkäiturid – omanikukajut. See on suurejooneline ruum ja tundub palju avaram, kui ühelt 15-meetriselt kaatrilt oodata võiks. Princess 49 tundub üsna kõrge, kui selle kõrval pontoonil seista, aga samas tähendab see omanikukajutis piisavalt kõrget lage. Voodi ümber on laekõrgust kõikjal enam kui 180 cm, seda ka parempardapoolel, kus põrand on pisut kõrgendatud, ehkki voodi kohal on lage paiguti pisut allapoole toodud.

Omanikukajut on väga nutika ülesehitusega – samuti nagu ka päevakajut või VIP-kajut – mõlema tualettruumis ilutsevad põrandast laeni ulatuvad klaasist dušiseinad, stiilsed pinnad, luksuslikud valamud ja kraanid ning panipaigaruumigi on ohtralt.

Kajuti ülesehitusega sellel kaatril mängida ei anna, aga standardkujundus on sedavõrd asjalik, et sellest pole tegelikult lugu. Iseäranis meeldiv on VIP-kajut, mis on tänu laeaknale ja kummalgi küljel asetsevale ovaalsele külgaknale valgusest tulvil. Siin on võimalik valida käärsüsteemiga magamisasemed, asjalik lisand, mis tähendab, et kajutisse on võimalik majutada nii paare kui ka üksikuid inimesi.

Kolmandas kajutis on kaks nariaset ning mõlemad on piisavalt suured, et mahutada mugavalt ka täiskasvanuid. Plusspunkte teenib kaater kahe laealuse kapi eest, mis võimaldavad toa asukatel oma riideid kerge vaevaga eraldi hoida.

Peateki paigutuses torkavad silma eelkõige selle keskosas olev seltskonnale sobilik diivaniga sööginurk ning ahtriossa jääv kambüüs. Selline asjakorraldus on antud suurusega kaatril vägagi kohane, eriti kuna salong ja kokpit asuvad ühel tasandil. Kambüüsi paigutus on ideaalne teenindamaks eespoolasuvat sööginurka ning suurt kokpitilauda. Flybridge’ile on võimalik paigaldada ka eraldi välikambüüs, aga kui see tundub ülearune, siis tegelikult ei jää kambüüs ka ülemisest tekist kuigi kaugele. Kambüüsipõrand on puidust, mis, ehkki sokkide väel libe, tähendab, et külalised võivad astuda sisse ning kasutada külmkappi või haarata midagi tööpinnalt ka märgades riietes, ilma, et põrandavaip märjaks saaks.

Kui teil on kavas pikemat aega pardal veeta, on valikuvõimaluste hulka kuuluv ja vasakpardaküljele paigaldatav täispikkuses sügavkülmaosaga külmik kindlasti hädavajalik; teine võimalus on standardvarustuse hulka kuuluv ja tööpinna all asuv märksa väiksem külmik.

Salongi ja kambüüsi eraldavad paar kõrget trepiastet, mis on vajalikud selleks, et tagada muljet avaldavalt kõrge lagi omanikukajutis, aga Princess on paigaldanud sinna ka käepideme, nii et trepist liikumine on küllalt kerge.

Flybridge’i kujundus rõhub lihtsusele ning see tuleb ainult kasuks – radarikaare ees on lai istumisala, keskossa jääb välikambüüs ning päevitustekk/kaaskapteni iste, mis on juba tuttav nii paljudelt Princessi flybridge-kaatritelt. Tähelepanelik tuleb aga olla sööginurga diivani seljatoe ja istmeosa vahelise tühikuga – sealtkaudu on asjadel kerge läbi ja vetesügavusse libiseda.

OTSUS

Võib väita, et väljast on Princess 49 küllaltki konservatiivse disainiga ja kipub seetõttu oma noorema õekese, Princess 43-ga segi minema. Ometi on selle avar kolmekajutiline sisedisain koos ahtripaigutusega kambüüsi, ruumika omanikukajuti ja luksusliku viimistlusega täiesti omanäoline. Samuti pole midagi ette heita tublile sooritusele, muljet avaldavale tõhusususele ja mereturvalisusele mis tahes kiirusel. Kindlasti leidub ka pilkupüüdvama disainiga kaatreid, aga samas on küllaga ka neid, kes hindavad Princess 49-t just seepärast, et see pole karjuvalt esiletükkiv. See võib olla Princessi alles teine IPS-kaater, aga 49 on kahtlemata ootamist väärt.

Princess 49

  • kogupikkus 15,55 m
  • kogulaius 4,34 m
  • kütusemahutavus 1500 l
  • veemahutavus 460 l
  • süvis 1,25 m
  • RCD-kategooria B (15 inimesele)
  • disainerid Princess ja Bernard Olesinski
  • veeväljasurve 19,2 t
  • princessyachts.com

11. 09. 2016

See artikkel ilmus ajakirja Navigaator numbris 3/2016